Niin kauan kuin muistan, olen unelmoinut.

Niin kauan kuin muistan, monet unelmistani ovat toteutuneet.

Ne, joita en itse pystynyt näkemään, mutta joku näytti minulle suunnan.

Ne, jotka arveluttivat lähelläni olevia, mutta joita kohti minun oli mentävä.

 

Nykyisin unelmoin suuremmin. Ja parasta on, ettei minulla ole aavistustakaan, miten unelmani voisivat toteutua. Mutta tiedän, että kun haastaa itsensä, aivot alkavat tehdä työtä puolestamme. Oikein suurien kysymysten äärellä otsalohkossa syntyy uusia viejähaarakkeita, jotka luovat yhteyksiä, joilla aivot eivät ole toimineet aiemmin.

Unelmani ei ole päästä pitkälle, vaan lähelle.  Nähdä se, mitä on rivien välissä. Kuulla se, mitä ei ole vielä kirjoitettu. Innostaa ihmisiä kertomaan parhaita versioita tarinoistaan.  

Tämä on minun tarinani.

Synnyin joensuulaisen yrittäjäperheen esikoiseksi. Yrittäjämentaliteetilla elämää katsovana lähdin  opiskelemaan intohimoni kohdetta, musiikkia. Juuri musiikinopettajaksi valmistumisen kynnyksellä, varma työpaikka tarjolla, teinkin täyskäännöksen ja vaihdoin alaa. Ehkä jo tuolloin asetuin epävarmuuden kiitoradalle, mutta tiesin, että vain päästämällä irti, voi nousta lentoon.

Niin monet asiat kiinnostivat minua. Opiskelin poikkitieteellisesti ja -taiteellisesti, ympäröin itseni  ihmisillä ja kokemuksilla. Tein töitä taiteilijoiden ja tieteentekijöiden kanssa. Suunnittelin projekteja, kansainvälisiä kulttuurifestivaaleja, tapahtumia, joissa lapset olivat tärkeimpiä asiakkaita. Välillä olin ilman palkkatöitä. Se oli taas mahdollisuus opiskella jotain uutta.

Löysin miehen, sain perheen ja lopulta vakituisen työpaikan. Olin taas koulumaailmassa, nyt luokanopettajana. Sisäisen motivaation löytämisen taidon opettaminen on asia, jonka koen tärkeimpänä opettajan työssä. Kyky innostua, olla läsnä – niistä taidoista kiitän lapsia. Muistan erään joulukuun, kun hyvin eläväinen kuudesluokkalainen sanoi minulle: ”Olet kyllä maailman mielenkiintoisin ope!”

Kun innostuu usein ja kokee asioita voimakkaasti, yliarvioi helposti jaksamisensa rajat. Itse aliarvioin myös levon ja palautumisen merkityksen silloin, kun viettää liikaa aikaa  epämukavuusalueella. Onnekseni löysin ihmisiä, jotka auttoivat pääsemään pois kiireen sekä väsymyksen kehältä ja opettivat minua auttamaan itseäni. Kaikesta koetusta ja opitusta jäi halu auttaa myös toisia.  

Opiskelin Life Coachiksi, elämäntaitovalmentajaksi. Kiinnostuin stressistä, sillä se näytti olevan itseni, mutta myös monen asiakkaani kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin määrittäjä. Pitkittynyt stressi sairastuttaa, vaientaa oman äänen ja lopulta voi unohtaa, kuinka nauttia hiljaisuudesta ja rauhasta. Kuinka nauttia elämästä.

Nyt elän, kuten opetan. Fyysiset vaivat, joita oli pikku hiljaa tullut, ovat hävinneet. Olen läsnä omassa elämässäni, rentoudun ilman syyllisyyden tunnetta, teen asioita, jotka tuottavat minulle iloa. Osa on uusia, osa niitä asioita, joista olin nauttinut ennen kuin ruuhkavuodet muuttivat elämän esteradaksi.

Ja opiskelen jatkuvasti. Tiedätkö, että jos pitää käsivarsiaan kohti taivasta kaksi minuuttia, se on viesti aivoille, että nyt menee loistavasti. (Niin, olen loputtoman kiinnostunut myös aivoista.)  Testosteronit alkavat virrata kehossa ja mikä tunnetila olikaan ennen tuota, se on taatusti muuttunut. Nosta kädet ylös ja katso sitä, mitä haluat elämääsi.

Kuvassa olen noin kaksivuotias. Minulle on kerrottu, että tuon ikäisenä halusin tulla kuvatuksi kädet ylhäällä. Voittaja-asennossa.  En muista, mistä kaksivuotiaana haaveilin, mutta tiedän eläväni nyt sellaista elämää, joka oli vuosia sitten vain kuva mielessäni.

Unelmamme ovat syntyneet toteutumista varten.

 

Taustaa:

  • LCA Life Coach®  (Life Coach Academy, Jyväskylän kesäyliopisto 2014)
  • Filosofian maisteri, musiikin aineenopettaja ja luokanopettaja (Jyväskylän yliopisto 1995, 2005)
  • sivuaineet Cultural Management, taidekasvatus, draamakasvatus
  • EU-asiantuntija (Jyväskylän aikuiskoulutuskeskus 1999)
  • hyvinvointikoulutusta  ja -valmennusta kolme vuotta
  • opettajan kokemusta eri koulutusasteilla yli 15 vuotta
  • lisäksi projektien ja kansainvälisten tapahtumien suunnittelua

Erityisiä kiinnostuksen kohteita, joista vuosien ajan koulutusta eri kouluttajien toimesta:

  • Mindfulness  (myös lapsille)
  • NLP
  • Urheilijoiden mentaalivalmennus
  • Erityisherkkyys
  • Rentoutuksen ohjaaminen
  • Luovuus